zondag 30 maart 2014

herontwerp ontwerpbureau formatie

24 maart

Stap 1
Wat wil ik
De zelfregulerende vaardigheden van de docenten middels lessenreeks ontwikkelen.
voorwaarden.
kunnen ze het/kunnen ze het overbrengen.
docent maak verdeling over de weken, maakt inschatting wanneer wat.
het is onduidelijk wat de leerlijn van de student is omdat onduidelijk is wat hem geboden is aan het begin van de opleiding, leerlingvolgsysteem is er niet, wat heeft de docent verteld!
overleg over inhoud is er niet.
er is geen curriculum ondersteuning, begin vereisten.

Waarom wil ik het!
nu leer ik studenten het wel maar kan het zelf niet

ROC moet daarvoor tijd inruimen/geven om mij de ruimte te geven om deze lessen te geven.
sparringspartners/docenten/experts
kennisvergaren wat is er precies nodig binnen lessenreeks om docenten dit te leren.
criteria(staan hieronder slb en kerntaak).
integratief: dit geldt voor alle vakken, via studieplanners.
Het gaat om authenticiteit: congruent zijn in denken en doen

kerndoelen/leerdoelen formuleren
slb doelen
Waaraan moet worden voldaan om goed slb er te kunnen zijn.

Docent competentie kerntaak 3a/3b ( haal er elementen uit voor de training)
kerntaak 3
De docent begeleidt studenten bij het vormgeven van de loopbaan in het perspectief van het 
beroepsprofiel, de doorstroom en de persoonlijke ontwikkeling
3a. begeleidt student in ontwikkeling van loopbaan-  competenties: wat wil ik, wat kan ik, wat doe
  ik en wat maak ik waar, zodat de student zichzelf  tijdens het intake, tijdens en na de opleiding kan
  sturen in zijn beroepsontwikkeling of vervolgopleiding.
3b. ondersteunt en stimuleert studenten bij het reflecteren op studievoortgang, beroeps- en
  loopbaanvaardigheden, en beroepsidentiteit  (bij middenkader niveau 4 opleidingen  op
  leidinggevende vaardigheden)

Stap 2
A. Assessment criteria (bijv. out-of-the box genoeg?)
nou nee, te ontwikkelen lessen reeks is vrij klassiek, het idee is vrij nieuw!
B. Juiste kerndoelen/leerdoelen gekozen? Andere keuze beter?
ja , onderbouwt met kerntaak docent mbo, en taken van de slber
C. Haalbaar ontwerp? (in tijd ontwerper, in implementatie)
ja denk het wel
D. Integraal onderwijs? (Nog te vakgericht?)
ja, het is verweven in alle vakken, studenten leren te plannen! en komen tot zelf reguleren van hun leerproces.
E. Flow onderwijs? (motiverend?)
ik vind het wel voor de docent, hij kan meer coachend bezig zijn voor de student.


F. Strokend met curriculum analyse? (Hou je voldoende focus met wat de school/bedrijf nodig heeft)
ik vraag het me af?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten