maandag 7 april 2014

Op weg naar de eerste trede

In de zoektocht naar trapmodel eerst maar een start gemaakt met een ontwerp.
doel: integratie van nederlands taalniveau binnen de toetsing.
Wat wordt er van de leerling Verpleegkunde in opleiding verwacht t.a.v Nederlands.

Kwalificatiedossier mbo verpleegkunde zegt.

- Je kunt goed met mensen omgaan en je communiceert duidelijk en helder

Nederlands en rekenen:
 In overeenstemming met de wet Referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen
zijn de voor het mbo vastgestelde referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen
van toepassing. De toewijzing van referentieniveaus aan mbo-opleidingen is als
volgt:
• het referentieniveau 2F is van toepassing op kwalificaties op niveaus 1, 2 en
3.
• het referentieniveau 3F is van toepassing op kwalificaties op niveau 4

De huidige toetsen bevatten een integratie van de vakken verpleegkunde, AFP, omgangskunde.
In het kwalificatiedossier staat dat er op het gebied van Nederlands 3F behaald moet worden
Zo zouden ook de eindejaars producten beoordeeld moeten worden(kind en kraam)

De onderstaande kerntaken en daaraan gekoppelde werkprocessen  zijn van toepassing op alle sectoren waar de verpleegkundige kan werken.
B1: Ziekenhuizen (ZH)
B2: Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg (VVT)
B3: Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ)
B4: Gehandicaptenzorg (GHZ)

Kerntaak 1
Kerntaak 1: Bieden van zorg en begeleiding in het verpleegkundig proces

1.1   Stelt verpleegkundige diagnose en stelt het verpleegplan op voor alle sectoren(oa schriftelijkuitdrukkingsvaardigheid)
1.1 De mbo-verpleegkundige verzamelt gegevens over dreigende of
bestaande gezondheidsproblemen om de zorg- en
ondersteuningsbehoeften van de zorgvrager, eventueel met informatie
van naasten, in kaart te brengen. Zij voert een anamnesegesprek/
intakegesprek met de zorgvrager, eventueel gesteund door naasten. De
mbo-verpleegkundige analyseert de verzamelde gegevens en stelt een
verpleegkundige diagnose. De mbo-verpleegkundige formuleert
verpleegdoelen/ ondersteuningsdoelen, kiest in voorkomende gevallen
activiteiten en interventies. Zij formuleert het verpleegplan, bespreekt dit
met de zorgvrager en betrokkenen en vraagt om instemming.
Competentie J (rapporteren en formuleren)
Competentie K(vakdeskundigheid toepassen)
1.2   Biedt persoonlijke verzorging, observeert en monitort. (oa schriftelijke uitdrukkingvaardigheid)
1.2 De mbo-verpleegkundige verleent de zorgvrager persoonlijke
verzorging door ondersteuning te bieden bijvoorbeeld bij eten en drinken,
uitscheiding, mobiliteit, waak- en slaapritme en het bewaken van vitale
functies. Ze observeert, signaleert en monitort voortdurend
veranderingen in de gezondheidstoestand en het welbevinden van de
zorgvrager (cyclisch proces). Ze past continu risicosignalering toe om
zorg te dragen voor veiligheid van de zorgvrager. Ze interpreteert de
verkregen gegevens, raadpleegt zo nodig deskundigen, maakt afspraken
over het te volgen beleid en voert dit uit of zet het in gang. Ze rapporteert
de verkregen gegevens en bevindingen en stelt zo nodig het
verpleegplan bij. Zij schat in voorkomende gevallen in wanneer zij
(tijdelijk of permanent)taken over moet nemen. In voorkomende gevallen
betrekt ze zo nodig naasten bij de zorgverlening.
Zij biedt in voorkomende gevallen palliatieve en terminale zorg en
ondersteuning en voorkomt daarbij zoveel mogelijk (bed)complicaties en
ongemakken. De mbo-verpleegkundige schakelt deskundigen in als een
zorgvrager is overleden. Zij zorgt voor een gepaste opvang van familie
c.q. naasten om afscheid van de overledene te kunnen nemen of
begeleidt hen zelf. In de GGZ en GHZ organiseert zij in bijzondere
gevallen in overleg met de arts, familie/ wettelijke vertegenwoordigers
c.q. naasten, gerichte opvang en/of begeleiding.
J en k (er zijn meer competenties van toepassing maar die gaan niet over schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid)

1.6 Geeft voorlichting, advies en instructie. (oa schriftelijke uitdrukkingvaardigheid)
1.6 De mbo-verpleegkundige geeft voorlichting en advies ten behoeve
van het behouden of vergroten van de zelfstandigheid van de
zorgvrager(s) en gericht op de mogelijkheden om met een ziekte of
beperkingen om te gaan.
Zij geeft o.a. (aanvullende) voorlichting over ziekten, onderzoeken,
behandelmethoden, therapieën, gezonde levenstijl, handicaps,
hulpmiddelen en financieringsvraagstukken.
De mbo-verpleegkundige geeft ook voorlichting aan groepen. Ze
instrueert zonodig de zorgvrager(s) en eventueel de naasten een
handeling uit te voeren of een hulpmiddel te gebruiken. Zij checkt of de
informatie en/of instructie begrepen is
(deze valt af, zit geen schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid competentie in, ondanks dat student wel adviezen op papier moet zetten! )

1.9 Evalueert de zorgverlening(oa schriftelijke uitdrukkingvaardigheid)
                1.9 De mbo-verpleegkundige evalueert de totale zorgverlening van het
verpleegkundig proces. Zij evalueert periodiek en zo mogelijk aan het
einde van het uitvoeringstraject de effecten van de zorgverlening op de
gezondheidstoestand en het welbevinden van de zorgvrager. Ze
verzamelt steeds relevante gegevens voor de evaluatie en bespreekt
deze met de zorgvrager en betrokkenen, zowel binnen als buiten de
organisatie. Zij voert, indien daartoe aanleiding is, in overleg
veranderingen door in het verpleegplan. Zij schrijft een (eind)evaluatie
ten behoeve van ontslag of overdracht naar een andere afdeling/
zorgsetting. Zij houdt het verpleegkundig dossier bij.
Competentie J formuleren en analyseren

Kerntaak 2: Uitvoeren van organisatie- en professie gebonden taken
2.2 Werkt aan het bevorderen en bewaken van kwaliteitszorg( heldere en korte rapporteren
2.2 De mbo-verpleegkundige werkt aan het bevorderen en bewaken van
kwaliteitszorg door bijvoorbeeld te participeren in ontwikkel- of
intervisiegroepen en door haar kennis van het vakgebied in te zetten bij
verbetertrajecten. Ze neemt deel aan onderzoeken die binnen de
instelling verricht worden, gebruikt waar mogelijk informatie uit
wetenschappelijk onderzoek (Evidence Based Practice) en werkt mee
aan standaard- en/of protocolontwikkeling. Zij signaleert knelpunten of
ontwikkelingen binnen de organisatie, onder andere door collega’s te
bevragen en doet voorstellen voor (beleids)wijzigingen. Ze onderzoekt/
checkt of deze voorstellen haalbaar zijn. De mbo-verpleegkundige werkt
mee met kwaliteitszorgsystemen en ziet toe op naleving van protocollen
en richtlijnen van de organisatie. Zij bewaakt systematisch de kwaliteit
van haar werkzaamheden.
Bevat geen competenties die te maken hebben met schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden !

2.3 Geeft werkbegeleiding(reflecteren en voorbeeldfunctie)
                2.3 De mbo-verpleegkundige werkt nieuwe collega’s in en begeleidt
studenten en stagiaires. Ze sluit aan op de mogelijkheden en leerstijl van
de student of stagiaire en stelt in overleg een geschikte wijze van
begeleiden vast. Zij instrueert, geeft aanwijzingen, adviezen en coacht
hen. Ze geeft gevraagd en ongevraagd feedback op hun leeractiviteiten
en beroepsmatig handelen. Ze begeleidt hen bij het ontwikkelen bij een
beroepshouding. Ze biedt een optimaal leer- en werkklimaat. Ze
participeert in begeleidings- en beoordelingsgesprekken
Bevat geen competenties die te maken hebben met schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden !


Nederlands :in overeenstemming met de wet Referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen zijn
de voor het mbo vastgestelde referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen van
toepassing. Voor deze kwalificatie zijn het referentieniveau Nederlands en het
referentieniveau rekenen vastgesteld op 3F. De beroepseisen ten aanzien van
Nederlands en rekenen zijn beschreven in deel C van dit dossier

Zie calibris servicedocument

https://www.dropbox.com/s/xblhyw2a4h33hcv/Zienswijze-urenverantwoording-opleiding-Mbo-Verpleegkundige.pdf

uiteindelijk lijkt het me ideaal om de toets ook op Nederlands schrijfvaardigheid getoetst/getest wordt.
Dit lijkt me vrij simpel door tekst in te scannen en te controleren op Nederlands taalgebruik.
Er bestaan inmiddels dit soort tekstherkenningssoftware en grammatica/spelling software.
Denk aan  sensotec kurzweil 3000

Doel van het te ontwikkelen trap model is per leerjaar of weegmoment aan te geven wat het Nederlands niveau is van de toets met als doel t.a.v. het ontwikkelingsportfolio een stijgende lijn te laten zien!

Omdat he zo expliciet in het kd staat is het legitiem om de toetsen ook op dit aspect te beoordelen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten